Meny

Kontakt

Digital Sør AS

 

4635 Kristiansand

Nedre Hånes 6

911 70 803

post@digitalsor.no

I vår digitale tidsalder er digital markedsføring som regel sett på som en nødvendighet for alle bedrifter, uansett størrelse og bransje. Mange har sett verdien i dette lenge, men noen holder seg fortsatt til gamlemåten med annonsering i mer tradisjonelle medier som aviser, blader osv. Mange av våre kunder har en digital tilstedeværelse med nettsider og sosiale kanaler, hvor de med vekslende intensitet publiserer innhold, men overraskende mange har aldri benyttet seg av betalt digital markedsføring.

nyhetsbrev

Ofte dreier deg seg om mangel på kunnskap om digital markedsføring, og ikke minst usikkerhet på hva man får ut av det. De fleste har gjort forsøk med tradisjonell markedsføring tidligere, uten at det har hatt noen nevneverdig effekt. Da blir også skepsisen større når vi foreslår for dem å prøve seg i digitale kanaler. Alle er imidlertid klare på at konkurransen fra de mer digitale konkurrentene er stor, og at effekten av de sosiale kanalene har blitt mindre ettersom konkurrentene tar mer plass og spredningen på innholdet deres har blitt merkbart mindre. Dette med å lage godt innhold har vi skrevet om før, og noe du kan lese om her. Men de tider hvor sosiale medier fungerte som gratis markedsføring, har de fleste innsett at for lengst har tatt slutt for dem. Både på grunn av mangel på godt innhold som er synlig i informasjonsjungelen og på grunn av manglende spredning.

Vi er veldig glade i kaffe, så hvorfor ikke ta en kaffe og en prat?

Så er digital markedsføring noe for deg?

Svaret på det spørsmålet er selvfølgelig ja, i hvert fall for de aller fleste av våre kunder.  Hvis bedriften din har begrenset synlighet i markedet og sliter med å tiltrekke seg nye kunder, kan digital markedsføring være løsningen. Digital markedsføring kan hjelpe deg med å øke synligheten til bedriften din og gjøre den mer tilgjengelig for potensielle kunder. Men digital markedsføring handler ikke bare om bannere på nettavisene, det er så mye mer enn det.

Digital markedsføring refererer til alle markedsføringsaktiviteter som bruker digitale teknologier og plattformer for å nå ut til, og engasjere de potensielle kundene dine. Dette inkluderer en rekke kanaler og verktøy som sosiale medier, søkemotoroptimalisering (SEO), e-postmarkedsføring, innholdsmarkedsføring, betalt annonsering som f.eks Google adwords, influencer-markedsføring og mye mer.

Digital markedsføring gir bedrifter muligheten til å nå ut til en større målgruppe, bygge merkevarebevissthet, øke synligheten, generere leads og konverteringer, og måle resultater mye mer nøyaktig enn tradisjonell markedsføring.

En av de største fordelene med digital markedsføring er at den kan være svært målrettet og skreddersydd til en bestemt målgruppe. Bedrifter kan bruke data og innsikt om kundene sine for å utvikle mer effektive kampanjer og nå ut til personer som er mer sannsynlig å være interessert i produktene eller tjenestene deres.

Digital markedsføring er også mer kostnadseffektiv enn tradisjonell markedsføring, og gir bedrifter av alle størrelser og bransjer muligheten til å konkurrere på like vilkår når det gjelder markedsføring og merkevarebygging.

Digital markedsføring gir deg også muligheten til å måle resultater og optimalisere kampanjene dine basert på disse resultatene. Hvis du ønsker å ha kontroll på ROI og optimalisere markedsføringsstrategien din, er digital markedsføring absolutt en måte å oppnå dette på.

Er bedriften din klar for digital markedsføring?

Det store spørsmålet er som regel ikke om digital markedsføring er noe for deg, men heller om bedriften din er rigget for det.

Før du begynner med digital markedsføring, er det veldig viktig å ha en klar strategi på plass. Du bør definere dine målgrupper, målsettinger med kampanjene, og ikke minst budsjett. Du bør også gjøre research på hvor og i hvilke kanaler du finner målgruppene dine.  Deretter må du bestemme hvilke tiltak, hvilket innhold og hvilke verktøy du vil bruke for å nå ut til din målgruppe. 

Så er det dette med butikkvinduet vi skrev om i en tidligere blogg… Vi pleier å sammenligne nettsidene dine med et butikkvindu. Hvor ofte blir du selv fristet til å gå inn i en butikk dersom butikkvinduet ser slitent ut? De fleste vil velge butikken med det fineste utstillingsvinduet, slik er vi som kunder skrudd sammen. Sidene du ønsker at kunden skal komme til må se bra og tillitsvekkende ut. Dette gjelder ikke bare nettsidene, men også alle landingssider, bedriftsprofiler i sosiale medier, Google my business og lignende. For bedrifter er profesjonelle nettsider og profiler avgjørende for å skape tillit hos potensielle kunder, hvor man kan vise frem sine produkter og tjenester på best mulig vis. Det hjelper heller ikke å ha mye trafikk dersom kundene ikke føler tillit til, og snur i det de kommer inn døren.

Innholdet på sidene dine har vi også skrevet en del om før. Selvfølgelig viktig når det gjelder SEO og tillitt, men det er også svært viktig dersom du ønsker å begynne med Googleannonsering. Google skanner sidene dine for innhold for å avgjøre om sidene er relevante for leserne. For hver visning i SERPEN (søkeresultatsiden på Google), både når det gjelder organisk trafikk og betalt trafikk, vil Google skanne sidene dine for innhold. Dette innholdet avgjør om Google finner siden din relevant for leseren eller ikke, og er svært viktig for både betalte og ikke-betalte søketreff. Det er viktig med riktig innhold, på de riktige landingsidene, med de riktige annonsene. Her finnes det gode, gratis verktøy som Google keyword planner som kan hjelpe deg.

Det kan ofte være lurt å jobbe med en erfaren digital markedsføringspartner som kan hjelpe deg med å utvikle en effektiv strategi og implementere digitale kampanjer for å øke synligheten og konverteringsraten til bedriften din.