Hvordan komme høyt opp i Google?

januar 15th, 2022 av

Et av de oftest stilte spørsmålene vi får, er hvordan man kan komme høyt opp på listen i Google. Mange bedrifter, spesielt små og mellomstore, opplever at de rangerer langt ned på resultatlistene i Google. Med andre ord, nettsidene er ikke synlige for noen. For mange er synlighet i Google et være eller ikke være, og frustrasjonen over mangelen på synlighet er ofte grunnen til at våre kunder tar kontakt med oss.

Her skal jeg komme med noen tips til hvordan man blir synlig i Google. Vi starter med de organiske søkene, det vil si søkene som ikke er betalt for gjennom Google ads. Vi snakker om de ekte og kostnadsfrie søketreffene som ligger rett under de betalte.

Når vi snakker om å jobbe for å komme høyt opp på de organiske søketreffene i Google, er det dette vi kaller SEO, eller søkemotoroptimalisering på godt norsk. Søkemotoroptimalisering er en kombinasjon av å ha en nettside som fungerer godt teknisk og det å ha et godt innhold på sidene dine.

 

Alt begynner med en god publiseringsløsning

Den tekniske delen av søkemotoroptimalisering handler i bunn og grunn om å ha en nettside som Google liker. For å få til det, er man nødt til å ha enkelte ting på plass. Det første vi vil anbefale, er å benytte seg av en plattform som er godt egnet til å oppnå digital synlighet og høy rangering i Google. Vi benytter oss stort sett alltid av WordPress når vi bygger nettsider. Hvorfor?  Vel, for det første er WordPress et gratis og veldig godt produkt. WordPress er en av verdens mest brukte publiseringsløsninger, noe som resulterer i godt dokumentert, og ikke minst godt oppdatert programvare. Det kan brukes på alt fra små nettsteder, til de aller største og mest komplekse nett løsningene som finnes. WordPress fungerer også utmerket for god søkemotoroptimalisering i motsetning til andre gratis og billige løsninger. Det er kanskje lettere for brukere uten noen form for kompetanse å bruke disse løsningene, men det straffer seg som regel alltid senere ettersom du ikke oppnår den ønskelige synligheten i Google.

google algoritmer seo faktorer

Google vil ha raske sider

Google er opptatt av hastighet på sidene dine. Vi snakker ikke her om hastigheten du og ditt blotte øye nødvendigvis opplever, men den hastigheten Google opplever når de skanner nettsiden din. Google straffer trege sider, og det er derfor svært viktig å ha sidene liggende på en rask server. Store webhotellfabrikker er kanskje billige, men de er ofte trege også. Du kan få mye igjen for å legge nettsidene dine på en rask server, selv om dette koster litt mer.

 

God SEO krever godt innhold

Et annet kritisk punkt med tanke på å oppnå synlighet i Google, er rett og slett innholdet på sidene dine. Google er som fru Justitia, hun er blind. Den eneste måten man kan få Google til å skjønne hvem du er, og hva du kan tilby, er å gi Google input hun kan forstå. Og det Google skjønner av innhold er primært tekstinnhold.

Man trenger godt innhold laget for å svare på dine potensielle kunders spørsmål og smerter, og man må servere det til Google på en måte som er så godt organisert at Google klarer å indeksere det på en skikkelig måte. Her må du med andre ord gjøre en jobb med å finne ut av hvilke ord og søkefraser folk faktisk bruker i Google slik at du kan forme innholdet ditt til å svare til de søketermene kunden faktisk bruker.

 

Backlinks

Linker som peker til dine nettsider, er svært verdifulle med tanke på søkemotoroptimalisering og synlighet i Google. Jo større nettstedet som peker til ditt er, jo bedre er det. Er innholdet ditt godt nok, vil kanskje andre linke til innholdet ditt. Dette er det vi, når vi snakker om SEO, kaller backlinks. Google anser slike backlinks som et kvalitetsstempel, og jo flere du får av dem jo høyere vil Google anse kvaliteten på innholdet ditt å være. Det kan derfor være lurt å være kreativ med tanke på å få store nettsteder til å lenke til innholdet ditt.

 

Google ads og Ad-words

Selv om de fleste av brukerne på Google i dag scroller forbi de betalte annonsene, er vår erfaring at det likevel ofte lønner seg å bruke penger på Google ads og Ad-words.

Du bestemmer selv hvilke søkeord du vil at annonsen din skal komme opp på, og du lager selv annonsetekstene dine. Vær imidlertid nøye med at du velger riktige ord og at innholdet du linker til svarer til annonseteksten. Google liker ikke annonser de opplever at linkes til irrelevant innhold.

Prisen du må betale avhenger helt av hvor mange det er som kjemper om beinet om synligheten på de søkeordene du ønsker å være synlig på. Du betaler imidlertid ikke for visninger, kun for klikkene. Har kunden klikket, har Google gjort jobben sin. Da er det innholdet ditt og kundereisen på sidene dine som må sørge for salg.

Dersom du har en nettbutikk, kan det være lurt å få på plass en Google Merchant-konto. Da kan du vise produktene i nettbutikken din direkte i Google. Dette er også annonser som må betales for, men kan vise seg å være svært lønnsomt. Kundereisen blir umiddelbart kortere, noe man vet fungerer godt med tanke på konverteringer.

 

Google My Business

Det finnes absolutt ingen god grunn til ikke å ta i bruk Google My Business. Dette er en helt gratis tjeneste Google tilbyr, og som gjør at du kommer opp dersom det gjøres søk innen din bransje, innenfor et geografisk område. Du blir også synlig i kartoppføringene.

Med Google My business får du en egen bedriftsprofil som vises til høyre i søketreffene. Her kan du profilere deg med logo, vise åpningstider, legge ut informasjon om bedriften og hva dere tilbyr og bilder.

 

Google works in mysterious ways, de holder sine algoritmer for søkemotorer svært hemmelig. Google måler sidene dine basert på hundrevis av parametere, og få vet hvordan man skal score best på alle av dem. Det er det kun Google sjøl som vet. Likevel vet vi mye om hva som gjør nettsider mer synlige enn andre, og i denne artikkelen har vi nevnt noen av dem.

Dersom du ønsker å vite mer eller trenger hjelp med søkemotoroptimalisering og synlighet i Google, er det bare å ta kontakt med oss, så skal vi bistå deg.

Lykke til i kampen om den digitale oppmerksomheten!

 

Vil du vite mer?

    Share on Facebook