Meny

Kontakt

Digital Sør AS

 

4635 Kristiansand

Rona 2 (4etg)

932 85 867

post@digitalsor.no

For å lykkes med søkemotoroptimaliseringen er det mange ting du må tenke på. I en annen artikkel skrev vi om synlighet i søkemotorer og SEO generelt, og hvor vi løftet frem innholdet på nettsidene som en viktig faktor til god digital synlighet. I denne artikkelen er det nettopp innholdet vi tar for oss.

I bunn og grunn handler SEO om én ting, du skal slå konkurrentene dine på listene over søkertreff når de som er interessert i det du selger, gjør søk i søkemotorene. For å få en pekepinn på hva som vil kreves for å oppnå dette, kan det være lurt å gjøre en liten konkurrentanalyse. Prøv å gjøre et søk i en nettleser du ikke selv bruker. Dette kan være i en «ren nettleser» uten din tidligere søkehistorikk, eller rett og slett på en annens PC. Hvem kommer høyt opp på listen? Hva slags innhold har de som ikke du har?  Analyser innholdet deres. Kan du lage innhold som vil oppleves enda mer relevant for leseren enn konkurrentens?

Søkeordsanalyse

Det er lurt å gjøre en søkeordsanalyse før du begynner å skrive innholdet ditt. Hvilke søkeord er det folk faktisk bruker når de søker etter de produktene eller tjenestene du leverer? Mange går i fella ved å tro at dersom man bruker mest mulig avansert «bransjespråk» fremstår en som mer kompetent og attraktiv. Det er mulig, men skal du lykkes med digital synlighet, må du bruke de søkeordene som folk faktisk søker etter. Det er ikke sikkert at de potensielle kundene dine bruker det jungelspråket dere bruker, dere må snakke kundens språk selv om det kanskje gjør litt vondt noen ganger.

Det finnes flere måter å gjøre en søkeordsanalyse på, fra de helt enkle til mer avanserte.  Det aller enkleste er nok å selv gjøre søk i Google. Begynn å skrive forskjellige søkeord, så vil Google komme med forslag basert på hva som er populært å søke på innen temaet. En litt mer avansert måte å gjøre en slik søkeordsanalyse på er å benytte seg av Googles eget gratisverktøy Google keyword planner. Ta en brainstormingssesjon med kollegene dine, skriv ned alle de ordene dere tror folk bruker når de skal søke etter de produktene og tjenestene dere tilbyr. Bruk Google keyword planner til å se hvor mye disse ordene blir brukt i søk, både på landsbasis og i ditt område. Kanskje er det dialektforskjeller som gjør at ordene som brukes i Oslo ikke brukes i ditt område? Søppeltømming i Oslo kan fort bli til bosstømming i Bergen.

Når du har funnet ut hvilke søkeord folk faktisk bruker, er det viktig at innholdet ditt også inneholder disse ordene. Vi kaller dette triggerord, og disse ordene bør forekomme i en viss hyppighet gjennom innholdet ditt. Ordet bør framkomme i overskriften på siden, i ingressen, i underoveskrifter, i brødteksten og i metabeskrivelsen for den enkelte siden. Ordet bør som sagt nevnes med en viss hyppighet, men ikke overdriv. Blir det for tett vil Google fort oppleve det som lureri. Google ønsker å finne innhold som er relevant for brukerne sine. Og Google har blitt mye smartere enn de fleste tror, de ser rett gjennom de fleste tilfeller av lureri. Skriv godt og relevant innhold, slik du tenker kunden ønsker å se det, bruk kundens språk. Så lett, og så vanskelig er det.

En god måte å jobbe med innhold på kan være å besvare kunders spørsmål. Bruk gjerne spørsmålet i overskriften, og besvar spørsmålet i teksten under. Slik som i artikkelen du leser nå.  En annen kan være artikler av typen «10 tips til…». Dette er eksempler på innhold som ofte gjør det bra, både i Google og i SoMe.

Vi får ofte spørsmål om lengden på innhold…  Hvor lang skal en tekst være? Svaret på det spørsmålet er vel at dette varierer med hva slags innhold du lager. Husk alltid at det er mennesker som skal lese det du skriver, og det du skriver skal oppleves som engasjerende for leseren. For grunnleggende søkemotoroptimaliserings del, er en regel at artikkelen skal inneholde mer enn 300 ord. Men du skriver for leserens skyld, ikke for Googles. Google hjelper leseren til sidene dine, men det er du som skal overbevise leseren om å benytte deg og de produktene og tjenestene du kan levere. Dette gjør du best ved å levere leseren godt innhold som engasjerer hen. Å skrive for web er en kunst, det kan lønne seg å lese seg litt opp på feltet før man gir seg i kast med innholdsproduksjonen.

Husk for all del også å tagge bilder du bruker i innholdet med relevante søkeord også. Google har en egen bildesøkefunskjon og det er alltid fint å kunne treffes der og.

Skap innhold jevnlig.

Sist, men ikke minst, Google liker sider som oppdateres jevnlig. Dette kan være vanskelig å få til i en hektisk hverdag, men det er noen som absolutt bør prioriteres dersom du ønsker synlighet i Google. Finn en produksjonsfrekvens som passer dere, og forsøk å holde dere til en plan for publisering. Lag dere en liten redaksjon, lag et årshjul og planlegg i god tid hva som skal ut og når. I forhold til Google vil hver artikkel dere publiserer være å putte penger i banken, med nok innhold blir rentene svært hyggelige etter hvert. Lager dere godt innhold er dette også fint å dele i sosiale medier, det vil drive trafikk inn til sidene deres, som igjen vil gjøre at Google oppfatter sidene dine som relevante. Relevante sider gir bedre page ranking og bedre SEO. En mangedobbel verdi med andre ord.

Ønsker du hjelp med innhold som fungerer i Google er vi selvfølgelig klare til å hjelpe deg!