Meny

Kontakt

Digital Sør AS

 

4635 Kristiansand

Nedre Hånes 6

911 70 803

post@digitalsor.no

Når det kommer til å publisere innhold på internett, er det viktig å forstå hvordan man skriver for et digitalt publikum. Med et overveldende antall nettsider tilgjengelig for interessentene til enhver tid, er det avgjørende å fange leserens oppmerksomhet ved å levere klart, informativt og engasjerende innhold. Her tar vi ta en titt på de viktigste elementene i god nettskriving.

Så om du er en nybegynner eller en erfaren skribent, her er ti tips til hvordan du kan forbedre dine tekster på nett og nå ut til en bredere publikum.

nyhetsbrev
 

    1. Først av alt, gjør god research på det du skal skrive om. Sørg for å ha nok informasjon til at Google oppfatter deg som en ekspert på emnet. Undersøk hvilke nøkkelord søkeord som er relevante for det du ønsker å bli truffet på.
    2. Vær tydelig og konkret når du skriver. Skriv på en enkel og forståelig måte, unngå å bruke «stammespråk» og abstrakte begreper.
    3. Skriv for målgruppa di, skriv tekst som løser deres problemer og svarer på spørsmål de måtte ha.
    4. Start alltid med å løfte frem de viktigste poengene, du vil fange leserens oppmerksomhet så fort som mulig. Ikke spar de virkelig gode poengene til slutt, da mister du leseren underveis. Husk at folks tålmodighet er mye kortere på nett.
    5. Pass alltid på å kontrollere grammatikk og stavefeil. Feil i teksten virker uprofesjonelt, og lite tillitsvekkende.
    6. Underbygg helst påstandene dine med fakta, data og forskning. Folk er mer skeptiske til ting de leser på nettet, og med god grunn.
    7. Optimer siden for søkemotorene. Bruker relevante søkeord du har funnet, bruk beskrivende overskrifter og metabeskrivelser for å hjelpe søkemotorene til å lese siden din.
    8. Bruk visuelle hjelpemidler som bilder og infografikk. De hjelper deg å gjøre siden mer spennende og å formidle budskapet ditt.
    9. Ta deg tid til å teste og optimalisere. Les teksten din høyt for deg selv eller få andre til å lese den og gi tilbakemelding. Juster teksten deretter for å sørge for at den er enkel å lese og forstå.
    10. Legg gjerne inn et «call to action», men pass på at det ikke blir for selgende. Når interessenten opplever at du driver rent salg, synker tilliten til innholdet fort.

Vi er veldig glade i kaffe!

Så hvorfor ikke ta en kaffe og en prat?

+47 401 84 862

post@digitalsor.no