Meny

Kontakt

Digital Sør AS

 

4635 Kristiansand

Nedre Hånes 6

911 70 803

post@digitalsor.no

Ønsker du å komme i gang med SEO eller har ambisjoner om å oppnå bedre resultater, her er 10 av de beste gratis SEO-verktøyene du bør bruke.

SEO (forkortelse for søkemotoroptimalisering) er jobben du gjør med å tilpasse nettstedet ditt slik at det rangeres høyere på søkemotorer som Google.

Rangerer nettsiden din dårligere enn forventet, da er det på tide å ta en god titt på SEO-strategien din.

 

Hva er SEO-verktøy?

SEO-verktøy gir data og varsler om den generelle helsen og effekten av SEO på nettstedet ditt.

De hjelper til med å avdekke muligheter og identifisere svakheter eller problemer som kan hindre deg i å rangere og oppnå synlighet i SERP-ene (Search Enigne Results Pages).

Akkurat som verktøy i en hvilken som helst verktøykasse, har SEO-verktøy også alle en unik funksjon.

Det finnes SEO-verktøy som kan hjelpe deg med:

  • Analyser.
  • Søkeordforskning.
  • Lenker.
  • Lokal SEO.
  • Mobil SEO.
  • SEO på siden.
  • Rangering.
  • Nettstedshastighet.
  • WordPress SEO.

SEO-verktøy er utrolig nyttige, men du må forstå hvordan du bruker dem for å få mest mulig ut av prosessene.

Trenger du SEO-verktøy?

Det er absolutt nødvendig om du ønsker et fortinn over konkurrentene dine.

Det kan sammenlignes som å bygge et hus uten verktøy, du trenger målebånd, hammer og sag.

Om du bygger en nettside som skal generere trafikk kan det være lurt å lese punktene nedenfor.

Du kan bygge et nettsted, men uten verktøy ville du ikke kunne se:

  • Hvor mange besøk nettsidene dine får.
  • Om trafikken har gått betydelig ned.
  • Hvis du har HTML-feil.
  • Antall lenker til nettstedet ditt fra andre nettsteder ( backlinks ) du har.
  • Hvilke søkeord du kan bruke for å tiltrekke deg flere besøk.

Hva er de beste gratis SEO-verktøyene?

Hvis du ønsker å komme i gang med SEO eller ønsker å oppnå bedre resultater gratis, her er 10 av de beste gratis SEO-verktøyene du bør bruke.

Gratis SEO verktøy

  1. Google Analytics

Google Analytics er en uvurderlig ressurs som er praktisk talt uunnværlig for enhver digital markedsfører som tar SEO på alvor.

Det gir mange nyttige data om nettsider, for eksempel antall nettstedbesøk, trafikkkilder og demografisk plassering.

Med den detaljerte informasjonen fra Google Analytics kan digitale markedsførere finjustere innholdsstrategien og finne ut hva som fungerer og ikke.

Google Analytics er et av de beste gratis SEO-verktøyene som enhver digital markedsfører bør bruke.

2. Google Business Profile

Kom i kontakt med kunder på tvers av Google Søk og Google Maps ved å bruke Google-bedriftsprofil.

Google My Business er et verktøy som lar deg administrere og optimalisere bedriftsprofilen din på Google. Så for å forklare hva Google Min Bedrift er og hvordan det fungerer, la oss først sørge for at vi er klare over hva en bedriftsprofil er.

Bedriftsprofilen din er Googles betegnelse for Google-bedriftsoppføringen din. Bedriftsprofiler vises i Google Maps og i de lokale resultatene av Google Søk.

Bedriftsprofiler på Google Søk ser slik ut:

Bedriftsprofiler i sidestolpen i Google Søk ser slik ut:

Bedriftsprofiler i Google Maps ser slik ut:

Vi er veldig glade i kaffe!

Så hvorfor ikke ta en kaffe og en prat?

+47 401 84 862

post@digitalsor.no

3. Chrome DevTools

Chrome DevTools er et sett med nettutviklerverktøy bygget direkte inn i Google Chrome-nettleseren. DevTools kan hjelpe deg med å redigere sider mens du er på farten og diagnostisere problemer raskt, noe som til slutt hjelper deg med å bygge bedre nettsider, raskere.

Det er mange måter å åpne DevTools på, ettersom brukere vil ha forskjellige behov for rask tilgang til deler av DevTools UI.

 

  • Når du vil jobbe med DOM eller CSS, høyreklikker du et element på siden og velger Inspiser for å hoppe inn i Elements-panelet. Eller trykk på Com+Options+C (Mac) eller Ctrl+Shift+C (Windows, Linux, ChromeOS).
  • Når du vil se loggede meldinger eller kjøre JavaScript, trykker du på Command+Option+J (Mac) eller Control+Shift+J (Windows, Linux, ChromeOS) for å hoppe rett inn i kontrollpanalet.

4. Google Search Console

Google Search Console er en gratis tjeneste som tilbys av Google som hjelper deg med å overvåke, vedlikeholde og feilsøke nettstedets tilstedeværelse i Googles søkeresultater. Du trenger ikke å registrere deg for Search Console for å bli inkludert i Googles søkeresultater, men Search Console hjelper deg med å forstå og forbedre hvordan Google ser på nettstedet ditt.

Search Console tilbyr verktøy og rapporter for følgende handlinger:

  • Bekreft at Google kan finne og gjennomsøke nettstedet ditt.
  • Løs indekseringsproblemer og be om ny indeksering av nytt eller oppdatert innhold.
  • Se trafikkdata fra Google Søk for nettstedet ditt: hvor ofte nettstedet ditt vises i Google Søk, hvilke søk viser nettstedet ditt, hvor ofte søkere klikker seg gjennom for disse søkene og mer.
  • Motta varsler når Google støter på indeksering, spam eller andre problemer på nettstedet ditt.
  • Vis deg hvilke nettsteder som lenker til nettstedet ditt.
  • Feilsøk problemer for AMP, mobilbrukbarhet og andre søkefunksjoner.

5. Lighthouse

Google Lighthouse er et gratis verktøy med åpen kildekode som kan hjelpe deg med å forbedre nettstedets hastighet, ytelse og generelle opplevelse. Generering av Lighthouse-rapporter gjør det enklere å forbedre kvaliteten på nettsidene dine.

Det er noen forskjellige måter du kan bruke verktøyet på. Du kan kjøre den via:

  • Chrome Dev Tools
  • Chrome-utvidelse
  • Nodemodul
  • Et nettbrukergrensesnitt (UI)

Når du har sendt inn en URL til det automatiserte verktøyet, vil det utføre flere siderevisjoner og lage en rapport som beskriver hvordan siden fungerer. Du kan deretter bruke forslag fra resultatene for å forbedre nettstedet ditt.

Lighthouse er ikke bare for utviklere. Verktøyet passer for alle nettstedeiere som er interessert i å lære mer om nettstedets ytelse og konkrete trinn for å optimalisere den.

6. Google Keyword Planner

Google Keyword Planner
Hvis du er ny på SEO, vit at søkeordundersøkelse uten tvil er et av de viktigste trinnene for å optimalisere nettstedet ditt for å gi bedre resultater i SERP.

Søkeordforskning er en kjerneoppgave i SEO som innebærer å identifisere populære ord eller fraser som er relevante for din bedrift eller bransje for å finne ut hva du skal rangere etter. Mange bedrifter starter med å lage en liste over søkeord som er relevante for virksomheten, listen danner grunnlaget for arbeidet med å vurdere hvilke søkeord som vil fungere best for dine individuelle kampanjer og nettsider.

Søkeordundersøkelser hjelper deg å forstå etterspørselen etter individuelle søkeord og hvor vanskelig det ville være å konkurrere om disse termene i organiske og betalte søkeresultater. Å forstå konkurrentene vil bedre hjelpe deg med å justere strategien og optimaliseringsinnsatsen din for å rangere bedre i SERP.

Riktig søkeordundersøkelse bør gi deg en god oversikt over ordenene og frasene brukere benytter seg av, for å finne produkter eller informasjon i SERP. Det kan også hjelpe deg med å finne nye innholdsideer og lære mer om publikummet ditt.

7. Semrush

Semrush tilbyr en trial periode på 30 dager, det kan være verdt å ta en titt på om du vil ha et verktøy som tilbyr en «all in one» løsning.
Med Semrush kan du identifisere trender som oppstår innenfor din nisje. Den reviderer SEO-en din på siden og hjelper deg med å forbedre sidene dine. Dette lar deg forstå siden din bedre og optimalisere den for SEO for bedre leadgenerering.

I tillegg hjelper Semrush deg med å identifisere verdifulle søkeord for kampanjen din. Du vil lære hvilke søkeord konkurrentene dine bruker og hvordan de rangerer i søkemotorene. Det gir deg en overflod av innsikt i hvordan du klarer deg i forhold til konkurrentene.

Denne programvaren er utviklet for folk som trenger hjelp med digital markedsføring. Hvis du har begrenset erfaring eller kunnskap, gjør Semrush det enkelt for deg å forstå og bruke SEO.

8. Data Studio

Google Data Studio lar deg slå sammen data fra forskjellige kilder, for eksempel Google Search Console og Google Analytics, og lage visualiseringer som kan deles.

9. Mozcast

Mozcast sporer store og små endringer i Googles søkealgoritme.

Med Google som gjør hundrevis av endringer på årlig basis, kan du holde deg oppdatert på den siste utviklingen og sørge for at du gjør alt for å ha de beste SERPene.

10. Keyword Hero

Mangler du søkeorddata?

Overlat det til Keyword Hero, som bruker avansert matematikk og maskinlæring for å fylle ut de tomme feltene.

Denne tjenesten er gratis i opptil 2000 økter per måned. Keyword Hero tilbyr også en 90-dagers gratis prøveversjon.