Med alle muligheter som finnes på markedet, trenger du ikke lenger være nettsideutvikler for å få en netthandel opp å stå. Det finnes mange løsninger hvor du selv med litt basiskunnskap, kan komme på nett med produktene dine på relativt kort tid. Her må vi riktignok si, noen løsninger er veldig mye bedre enn andre. For når det kommer til alt, det er viktig med synlighet når man skal drive nettbutikk. Vi snakker da som hovedregel om synlighet i Google og andre søkemotorer, og synlighet i sosiale medier. Noen av disse quick fix løsningene som er lett tilgjengelige i dag, gir deg lite synlighet i Google. Og du blir da ofte nødt til å belage deg på markedsføring med betalte annonser på Facebook, Instagram, Snap og lignende. Vi bruker for eksempel WooCommerce når vi lager nettbutikker for våre kunder. I våre øyne er dette den beste løsningen når det kommer til synlighet i Google, i hvert fall i forhold til pris. Det er mange andre gode grunner til å velge WooCommerce, du kan lese mer om det her. Men det finnes andre løsninger som fungerer også, absolutt!
Det er imidlertid ikke bare SEO denne artikkelen skal handle om, selv om vi ikke kommer helt unna det. Her er våre tips til hvordan du lykkes med nettbutikk.
Nettbutikken er ditt utstillingsvindu
Vi mennesker liker fine utstillingsvinduer, og vi velger gjerne å gå inn i butikker hvor vindusutstillingen frister og varene som presenteres der oppleves som relevante for oss. Nettbutikker er ikke noe unntak i så måte. En nettbutikk som ser pen og innbydende ut, skaper tillit til at produktene som selges der har kvalitet. Det er også viktig at nettstedet er lett å finne frem i, og at kunden med få klikk finner frem til produktene han eller hun ser etter. For å sikre en god brukeropplevelse i nettbutikken din, er det viktig at produktene er godt kategoriserte for å gjøre det enkelt for kunden å finne frem. Spesielt hvis du har mange varer i nettbutikken din. Det er også svært viktig å ha gode søkemuligheter på nettsiden, og de må være lett tilgjengelige. Hvor mange har gått inn i en stor klesbutikk med tusenvis av varer, for så å tenke at dette blir for overveldende og omtrent snu i døra? En nettbutikk fungerer på akkurat samme vis. En nettbutikk med fokus på kundeopplevelse og brukervennlighet vil konvertere bedre, så enkelt og så vanskelig er det.
Produktvisningene er svært viktige
Produktvisningene i katalogen, og selve produktsidene er svært viktige for at kunden skal gjennomføre et kjøp i nettbutikken din. Gode, og til dels store produktbilder er viktige for at kunden skal kunne gjøre seg opp en mening om produktet. Husk at kunden bare har mulighet til å se produktet på en skjerm, ofte bare en mobilskjerm. Han eller hun har ikke den samme muligheten til å ta på varen, eller kjenne på kvaliteten på samme måte som i en vanlig butikk. På samme måte som med behovet for gode produktbilder, er det også svært viktig med gode beskrivelser og spesifikasjoner på produktet som kunden enkelt får tilgang til. Det er denne informasjonen som betrygger kunden om at produktet er bra. Det kan også være lurt å la tidligere kunder gi anmeldelser av produktene dine, det trygger nye kunder i en kjøpsprosess.
Trenger du hjelp?
Ta en kaffe og en prat!
Nedre Hånes 6
4635 Kristiansand
+47 401 84 862
post@digitalsor.no
Selve kjøpsprosessen
For å lykkes med netthandel kreves også en god, enkel og sømløs kjøpsprosess. Det er viktig å geleide kunden gjennom kjøpsprosessen med så få klikk som mulig. Men pass på, her er det en balansegang. Like viktig som få klikk, er det at kjøpsprosessen er lettfattelig og ryddig. Presser man for mange valg inn på samme ledd i kjøpsprosessen, kan det virke uoversiktlig og bli vanskelig. Her er det ofte mange kunder som faller av, og som dermed ikke gjennomfører kjøpet. Husk at handlekurv alltid må være lett synlig og tilgjengelig. Sørg for at nødvendig informasjon som leveringstid og fraktpriser o.l er tydelig i kassa.
Betalingsløsningen
Når man driver nettbutikk, er det mange betalingsløsninger å velge mellom. Klarna, Stripe, Nets, Paypal, Vipps og flere andre. Noen er litt dyrere enn andre, men forskjellen er ikke nødvendigvis så stor. Vi anbefaler at du velger noe kunden din er kjent med fra før. Mange er mistenksomme når det gjelder netthandel, og det kan være lurt å velge en løsning du tenker kundene dine stoler på. Nå skal ikke vi nødvendigvis gjøre reklame for noen av disse betalingsløsningene, men vi anbefaler gjerne å bruke Klarna og Vipps til norske kunder. Dette er løsninger de fleste er kjent med, eller har hørt om tidligere. Bruk gjerne to løsninger slik at kunden selv kan velge hvilken han eller hun er mest komfortabel med. Dersom du velger Klarna, kan kunden også velge å dele opp betalingen i avdrag dersom de ønsker det. Ikke at vi skal promotere handel på kreditt, men faktum er at mange ønsker dette, og det kan være avgjørende for om kunden gjennomfører kjøpet eller ikke.
Så var det tilbake til synligheten da…
Vi kommer ikke unna å si litt mer om denne, en usynlig nettbutikk er… vel, en usynlig nettbutikk. Sammenlign det gjerne med en liten butikk inne i et smug, borte fra hovedgaten og uten skilting. Ingen kommer! Og som med alle andre nettsider, søkemotoroptimaliseringen (eller SEO) av nettbutikken er svært viktig for å trekke inn besøkende. Og her er vi tilbake til det vi begynte med, du må velge en netthandelsløsning som er bygget for SEO. Det må være lett for søkemotorene å indeksere alle sider, kategorier og produkter i netthandelen. Lenkeoppbyggingen må være gjort riktig og arkitekturen i netthandelen må være smart. Pass også på at sidene er raske å laste ned, Google straffer trege sider hardt. Har du mange produkter, er dette ekstra viktig.
Noen tekniske løsninger, som for eksempel WooCommerce er bra på dette, andre er rett og slett møkka dårlig! Så velg riktig løsning, ellers blir det billige ofte veldig dyrt. Husk også å laste opp nettstedskart i Google Search Console for å gjøre jobben enkel for Google.
Når det kommer til det å lykkes med netthandel, er sosiale medier din venn! Selv om du personlig kanskje ikke har vært spesielt interessert i Facebook, Instagram, Pinterest og Snap, er tiden inne for det nå. Dersom du er aktiv og ikke minst kreativ i sosiale medier, kommer du fort til å oppdage at svært mange av kundene dine kommer herfra. Men sørg for at innholdet du deler der oppfattes som interessant for kunden, hvis ikke lager du kun støy som ofte virker mot sin hensikt.
Så da er det bare å brette opp armene på skjorta og gå i gang. Å lykkes med netthandel er ikke noe som kommer av seg sjøl, man må jobbe for det. Det er selvfølgelig mange flere ting vi kunne snakket om i denne artikkelen, men det får komme senere.
Dersom du ønsker hjelp til netthandel, hjelper vi deg gjerne med dette. Ta kontakt, så tar vi en netthandelprat!