Mange bedrifter har for lengst sett nytten av hva sosiale kanaler kan tilby av markedsføringsmuligheter. For noen få år siden var « Jeg må få bedriften på Facebook » en ofte hørt setning fra småbedriftseiere rundt omkring i Norge.
Den gang var Facebook egentlig synonymt med sosiale medier, og gjerne den eneste kanalen mange kjente til. Tidene forandrer seg fort, nå myldrer det av sosiale medier som alle tilbyr muligheter for bedrifter til å bli sett og hørt. Facebook er fortsatt størst, men andre kanaler som Instagram, Snap, Linkedin, Pinterest og Twitter kjemper også om brukerne og annonseinntektene. Setningen man ofte hører nå er « hvor bør vi være? » Det er lett å kaste seg på uten helt å hvite hvor man har mest å hente, og ikke minst… Hva man skal gjøre der.
Sosiale kanaler og kanalvalg
De første spørsmålene man bør stille seg er: Hvilke kanaler er relevant for oss og våre produkter?
Eller rett og slett… Hvor finner vi kundene våre? Facebook vil nok for mange fremdeles være det soleklare førstevalget. De har flest brukere, de er hyppigst brukt, og er nok også den kanalen det er lettest å lykkes i. Men det er også andre kanaler som har massevis av brukere, og som har stor markedsføringsverdi dersom du har et produkt som passer kanalen, og ikke minst at mediet brukes riktig. Et annet spørsmål man burde stille seg er «hvilke kanaler vil kundene våre se oss i?» Det handler om moduset vi er i når vi bruker et sosialt medium, uavhengig om jeg er i målgruppen. Har jeg lyst til å se på jakker når jeg er på Linkedin? Ønsker jeg å lese om fattigdom i Norge på Pintrest? Kanalvalget bør derfor handle om hvor kundene dine befinner seg, og om de ønsker å se deg der.
Hvordan lykkes i sosiale medier
Man bør også gjøre en vurdering over hva man har forutsetning for å få til bra.
Hva har dere ressurser til? Både av økonomisk og menneskelig art… Det er gratis å lage en bedriftsside på Facebook, men det er ofte ikke gratis å lykkes på Facebook. Veldig mange bedrifter og organisasjoner er avhengig av å bruke midler til fremming av innhold og annonsering for å bli sett. Facebook opererer også med auksjonsprinsippet for synlighet slik Google gjør, og jo flere som kjemper om plassen, jo dyrere blir den.
Det er også et spørsmål om tid og kunnskaper. Dersom man ikke har noen som er flink med bilder og bildebearbeiding, er kanskje ikke visuelle medier som Instagram stedet å være? Sosiale kanaler krever også tilstedeværelse. Man åpner opp for toveis kommunikasjon med kundene, og prinsippene for god kundeservice gjelder også her.
Start i det små, en kanal av gangen. Mestre denne før du starter på noe nytt. Det er bedre med en skikkelig god kanal, enn tre dårlige.
Du lykkes i sosiale medier med godt innhold
Skal man lykkes i sosiale kanaler, må innholdet ditt engasjere seerne. Så enkelt, og så vanskelig er det! Det er mange som kjemper om oppmerksomheten, og dårlig innhold blir bare en del av den digitale støyen. Mange har opplevd å få bedriften på Facebook uten å skaffe seg hverken følgere, likes eller oppmerksomhet rundt produktene sine. I Google finner du byråer som skriver « Få bedriften på Facebook på 10 minutter »… Det er ikke vanskelig å få bedriften på Facebook, men det kan være vanskeligere å få noe ut av tilstedeværelsen.
Skal man være i sosiale medier må man ha en klar strategi for hva man skal gjøre der. En strategi for sosiale medier bør være en del av en helhetlig digital strategi som omhandler alle digitale tilstedeværelser som blogg, nettsider, Google, e-postmarkedsføring osv. En strategi for sosiale medier bør inneholde bedriftens ønsker for hva kanalen(e) skal gjøre for bedriften eller organisasjonen, og hvordan man skal få det hele til. Man må gjerne sette seg gode overordnede mål, men man må også finne konkrete tiltak slik at man har noe å jobbe med. Eksempler på dette kan være prioritering av menneskelige ressurser, budsjetter, vaktlister, publiseringsplaner, redaksjonsplaner osv.
Sist men ikke minst, det er viktig å ha en helhetlig digital strategi. La kanalene jobbe MED og ikke ved siden av andre kanaler som nettsider og landingssider. Sosiale medier er glimrende til å kanalisere trafikken inn på egne plattformer. Når alt kommer til alt, så ønsker man at kundene skal utføre en handling. Synlighet er lite verdt dersom den ikke fører til noe, en « call to action ».
Dersom du skulle trenge hjelp med sosiale medier, eller til å få på plass en god digital strategi, ta kontakt med oss. En prat koster ingenting 🙂