Meny

Kontakt

Digital Sør AS

 

4635 Kristiansand

Nedre Hånes 6

401 84 862

post@digitalsor.no

Svaret er kort og greit ja, dersom du gjør det riktig! Her gir vi deg våre tips til hvordan du lykkes med det.

Det er mange av kundene våre som rynker på nesa når vi foreslår å sette i gang med nyhetsbrev og e-postmarkedsføring. I en verden hvor vi snakker om web 3.0 og Metaverse, og hvor ai skal bli den nye, store måten å markedsføre bedriften sin på, så kommer vi med forslag om å starte med nyhetsbrev? Det var sånt man holdt på med i 2005 liksom? Vel, det trender kanskje ikke like mye som virtuelle bedriftsrom, men funker det? Ja, absolutt!

E-postmarkedsføring og nyhetsbrev er fortsatt kanalen som har klart høyest kostnadseffektivitet (ROI). Og hvis du dropper det, ja da går du glipp av veldig mye billig og god markedsføring, trafikk til nettsiden, kundelojalitet, og ikke minst salg. Men det forutsetter at du gjør det på riktig måte, du skal skape verdi og ikke støy! Her kommer våre tips til hvordan du går frem for å lykkes med nyhetsbrevene dine.

Trenger ditt firma hjelp med å planlegge deres digitale strategi?

nyhetsbrev

Vi kaller det for enkelthets skyld nyhetsbrev i denne artikkelen, men den omfatter egentlig alle former for e-postmarkedsføring. Nyhetsbrev inneholder som regel nyheter og innhold i kortformat, som sender leseren videre til en artikkel på nettsiden din og inn i ditt domene hvor de finner mer informasjon om bedriften og produktene dine, og lett tilgang til kontaktinformasjon.

Du får kundereisen til leseren inn på din perrong. De skiller seg ofte fra rene reklameutsendelser, ettersom innholdet ikke nødvendigvis direkte handler om kjøp. Reklameutsendelser med e-post, handler i større grad om produktvisninger, salg av varer o.l. Her er hensikten å generere salg og umiddelbare penger i kassa. Noen velger å kombinere nyhetsbrev med reklame, andre velger å holde disse atskilt. Begge løsninger kan fungere dersom man gjør ting riktig.

Ha en klar plan og målsetting for nyhetsbrevet

Hva skal nyhetsbrevet gjøre for deg? Hvilke oppgaver skal nyhetsbrevet eller e-postmarkedsføringen løse eller promotere? Ha en klar målsetting for hva du ønsker å oppnå med utsendelsene. Les mer om målsettning i vår PR og kommunikasjons side.

Hyppighet – Hvor ofte skal du sende nyhetsbrev?

Hyppighet er alltid tricky! Målgrupper er forskjellig, og mye kommer an på om du er flink med innholdet ditt. Lager du innhold som engasjerer leserne dine nok, kan hyppigheten på utsendelser skje relativt ofte. Men er du for ivrig og lite kritisk til hva du sender ut, kan du fort miste lesere. Følg med på hvor mange av mottakerne som leder seg av nyhetsbrevet for hver utsendelse. Blir det mange, forsøk å redusere hyppigheten litt. Føl deg litt frem til hva som fungerer.

Når på døgnet skal man sende nyhetsbrev?

Har det noe å si når på døgnet man sender ut et nyhetsbrev, ja faktisk! Ofte kan det ha mye å se for åpningsraten og klikkraten. Men igjen, målgrupper er forskjellig. Her må du prøve deg litt frem… Men det som er sikkert, er at vi er i ulike «soner» i løpet av en dag, og noe er vi mottakelig for på dagtid, mens andre ting er vi mer mottakelige for på kvelden. Dersom innholdet ditt er jobbrelatert, som for eksempel en invitasjon til en konferanse, er det kanskje større sjanse for at vi er mer mottakelige for dette i arbeidstiden.

På kvelden er vi i vår private sone, og er kanskje mer mottakelige for informasjon som ikke er jobbrelatert. Samtidig har vi kanskje også bedre tid på kvelden, og er mer mottakelige for innhold som er av lengre art enn i den hektiske arbeidstiden. Forsøk deg frem, og finn ut hva som passer for deg og målgruppa di.

Godt, relevant innhold er viktig!

Det viktigste med nyhetsbrev er at innholdet skal være relevant for leseren, og presentert på en så engasjerende måte at leseren velger å bruke tid på å lese det. Hvilken målgruppe ønsker du å treffe? Hvem bør motta nyhetsbrevet? Pass på at den som mottar informasjon, er den riktige til å motta den.

Har du flere målgrupper, segmenter mottakerne slik at riktig innhold leveres til riktig person. Ellers oppleves e-postene som irrelevante og som støy og spam i hverdagen. Da er det lett å miste dem som mottakere. Hvem er målgruppa di? Hva slags innhold ønsker de? Og i hvilken form bør det formidles? Se an målgruppa di og lag innhold som passer for dem.

Velg riktig «tone of voice» for å engasjere. Nyhetsbrev bør være en del av innholdsplanleggingen for kanalene dine. La nyhetsbrevet følge årsjul med tanke på aktualitet. Det har liten hensikt å skrive nyhetsbrev om poleringsmidler til båt rett før jul, og om julepynt i mars. Skal du selge produkter? Hva med å sende nyhetsbrevet ut rundt lønningstider? Forsøk å alltid få timingen rett. Følg også med på hva som skjer, og forsøk å finne gode knagger å henge innholdet ditt på.

Er det en musikkfestival om sommeren du klarer å skape en relevans til i innholdet ditt? Skjer det noe i samfunnsdebatten? Er det aktuelle «smerter» blant mottakerne du kan løse med produktet eller tjenestene dine? Ha øynene åpne for ting som skjer rundt deg og som du kan henge innholdet ditt på. Tenk deg inn i mottakerens hode og forsøk å skrive om noe han eller hun er opptatt av. Bruk gjerne overskrifter som «fem tips til…», «Slik lager du enkelt en…», «Slik gjør du…» osv. Det pleier å være en god strategi for innhold. (Du leser denne artikkelen nå ikke sant?)

Tittelen på nyhetsbrevet er superviktig!

Mange opplever at nyhetsbrevene de sender ut ikke blir åpnet av mottakeren. Kan det være at tittelen på nyhetsbrevet ikke er spennende nok? Mange nyhetsbrev har tittelen nettopp «nyhetsbrev». De fleste er nok enige om at dette ikke pirrer til nysgjerrigheten.

Likevel er det mange der ute som alltid bruker tittelen «nyhetsbrev». Forsøk heller med en tittel som vekker oppmerksomhet. Korte emnefelt fungerer bra, gode og catchy titler. 20-40 tegn er en god standard. 

Trenger du hjelp?

Ta en kaffe og en prat!

Nedre Hånes 6

4635 Kristiansand

+47 401 84 862

post@digitalsor.no

Å designe et nyhetsbrev…

Det er viktig å ha i bakhodet når man designer et nyhetsbrev, at det skal være lett å lese. Tekstene skal ikke være for lange, lag gode ingresser og lenk derfra til artikler eller undersider. Husk å bruke luft i nyhetsbrevet og pass på å bruke gode bilder, enten det er bilder til en artikkel eller produktbilder. Bildene er ofte grunnen til at man klikker på en sak. Ikke putt tekst i bilder for de som ikke kan se bildene.

Nyhetsbrevet må kunne leses uavhengig av om du kan se bilder eller ikke. Mange har e-postprogrammer som ikke tillater å vise bilder, spesielt på jobb. Dersom du har puttet teksten i bildene, blir nyhetsbrevet totalt meningsløst for de som ikke kan se dem. Ikke mer putt inn mer enn to-tre saker i nyhetsbrevet. De fleste som har nyhetsbrev har sikkert sett at jo lenger ned i nyhetsbrevet du kommer, jo færre klikk.

Ikke lag perler for svin, konsentrer deg om noen få saker. Hold deg til korte tekster, avsnitt og ingresser og lenk videre til nettsiden din for å få de inn i ditt domene og videre i kundereisen. Pass derfor på at du har et tydelig call to action med. Dette kan være «Les mer», «meld deg på kurset», «kjøp nå», «last ned brosjyre» o.l.

Bruk en god plattform for nyhetsbrev

Det er viktig å velge en god plattform når man skal i gang med nyhetsbrev. Litt avhengig av om det er jobbrelaterte eller private nyhetsbrev selvsagt, men svært mange leser nyhetsbrev på mobilen. Det er derfor essensielt at nyhetsbrevet skal skaleres bra, det skal se bra ut på både PC og mobil. Sjekk alltid om nyhetsbrevet ser bra ut på forskjellige flater før du sender ut. Det er spesielt viktig med fokus på mobilvisning.

En del mailprogrammer har tendens til å sortere nyhetsbrev som spam, og dermed er nyhetsbrevet ditt sendt rett til den digitale søppeldynga. Noen nyhetsbrevsmoduler har høyere kredibilitet enn andre. At nyhetsbrevet ditt går til innboksen, og ikke til spam-mappa har selvfølgelig alt å si for hvorvidt du lykkes med nyhetsbrevet ditt eller ikke. Det kan derfor være lurt å høre litt med andre som sender ut nyhetsbrev om deres erfaringer med dette.

Etter hva vi har erfart, gjelder dette også for noen av de virkelig store tilbyderne, jeg velger å ikke bruke navn på de her. Men med andre ord, at de er store og kjente betyr ikke at e-postene de sender ut kommer i riktig innboks. Dersom du er usikker, ta gjerne en prat med oss, så skal vi dele våre erfaringer med deg. Det er også viktig å passe på at man har styr på GDPR når man jobber med nyhetsbrev. Det kan være svært lurt å ha en plattform som håndterer samtykker for deg. De fleste store tilbyderne av nyhetsbrevmoduler har dette på stell. Men det finnes fortsatt bedrifter som sender ut, og håndterer samtykker manuelt.

Rekruttering av mottakere til nyhetsbrev

Hvordan rekruttere mottakere av nyhetsbrevet? Ja, det er tusenkronersspørsmålet… Mange opplever at det kan være vanskelig å rekruttere til nyhetsbrevet sitt. Det er mange som slåss om oppmerksomheten. Det var lettere å rekruttere før i tiden, nå må man gjøre en ekstra innsats for å bygge listene. Men disse adresselistene er gull verdt, så det er lønnsomt å investere litt i å få dem på plass.

Vi har god erfaring med å lage kundeklubber, julekalendere og konkurranser for å rekruttere e-postmottakere. Men det er viktig å bruke mulighetene man har ved å løfte det frem i alle mulige sammenhenger. Gjør det godt synlig på nettsiden, nevn det på foredrag og kurs, på fakturaer som sendes, visittkort, i e-postsignatur osv.

Det tar tid å bygge lister, og det koster krefter å holde mottakerne i lista. Som nevnt tidligere, mottakerne dine er ekstremt verdifulle. Så pass godt på dem når du har fått dem. Ikke fall for fristelsen til å pøse på med nyhetsbrev og e-postmarkedsføring, da mister mottakerne dine fort interessen. Finn den gylne middelveien! Sørg for at innholdet ditt alltid oppleves som relevant og engasjerende. Da er mye gjort!

Lykke til 😊