Mange norske virksomheter har for lengst skjønt verdien av å annonsere i sosiale medier, og flere og flere kommer til. Med så mange brukere, så store muligheter for målretting og så mange muligheter for måling av resultater, er det ikke rart at en større og større andel av norske markedsføringsmidler havner i lomma på kanaler som Facebook og Instagram.
Mediebarometeret kunne faktisk i juli måned fortelle om 76% økning i annonseomsetning på sosiale medier fra 2015 til 2016. Det er vel ikke mange andre mediehus som kan skilte med de samme resultatene.
Dersom du ikke allerede har begynt med annonsering i sosiale medier, kan Facebook for mange være et godt å sted å begynne. Det finnes flere sosiale medier som kan være interessante, men det er ofte greit å få en ting skikkelig til før man begir seg ut på den neste. Det er uansett viktig å gjøre noen vurderinger av kundegruppa di før du starter.
Hvilke kanaler finner du dem i? Hvilken modus er de i når de er der? Det kan godt hende du kan få like mye utbytte av å være tilstede på for eksempel Instagram. Men generelt er det nok lettere for de fleste å lykkes med å markedsføre seg på Facebook.
Her kommer fem tips til deg som allerede kjører, eller skal i gang med Facebookannonser:
- Bruk målrettingsalternativene Facebook tilbyr
Facebook gir deg mulighet til å målrette på langt mer enn geografi og demografi. Du kan målrette annonsen på interesse, vaner og så videre. Gjør deg noen tanker om de forskjellige målgruppene du forsøker å nå. Hvem er de? Hva interesserer de seg for? Hva slags innhold vil fenge? Skill mellom målgruppene, varier budskapet, og spiss innholdet til de enkelte.
- Lag innhold som engasjerer
Facebookbrukerne bombes daglig av annonser og innhold andre vil at de skal se, og det er vanskelig å synes i mengden. Du har ikke mange sekundene på deg før annonsen/innholdet ditt scrolles forbi. En vanlig kjedelig annonse oppfattes fort som støy og blir kun til irritasjon for seeren. Vær kreativ! Husk gode bilder! Eller hva med en morsom video?
- Test annonsene dine
Det fine med å annonsere på Facebook er muligheten du har til å teste budskapene dine underveis. Lag gjerne to varianter av annonser, varier innholdet litt. Hvilken av dem kjører best? Hvilken engasjerer målgruppa di best? Du har full mulighet til å tweake annonsene underveis for å gjøre dem bedre.
- Bruk Facebooks innsiktsverktøy
Facebook har gode verktøy som gir deg muligheten til å se nærmere på publikumet annonsene dine har. Hvem treffer du med annonseringen? Her kan du analysere kampanjen din med tanke på geografi, kjønn, alder, hvor mye du betaler for å nå de enkelte målgruppene osv. Kanskje er return of investment bedre på enkelte av dem? Hva kan du gjøre med budskapet for å få ned prisen på å nå de «dyreste» målgruppene?
- Lookalike Audiences
Ta gjerne en kikk på verktøyet “Lookalike Audiences” som Facebook tilbyr. Her hjelper Facebook deg til å finne nye potensielle kunder på Facebook som ligner på kundene du har fra før. Ved å laste opp lister med e-postadresser eller telefonnummer, sammenligner Facebook kundene dine med brukere av kanalen basert på demografi, interesser osv. Facebook vet mye om alle, slik får du også tilgang til den kunnskapen.
Vi er veldig glade i kaffe!
Så hvorfor ikke ta en kaffe og en prat?
+47 401 84 862
post@digitalsor.no
Ønsker du hjelp til dette? Kontakt oss gjerne for en prat om hva du ønsker å gjøre, og om hva man kan få til med annonsering på Facebook. En prat koster ingenting, og du får alltid noen gode tips av oss 🙂