Hvordan lage innhold som gjør deg synlig på Google

Effektiv SEO-strategi for godt innhold

For å lykkes med søkemotoroptimalisering (SEO) er det avgjørende å fokusere på innholdet på nettsiden din. SEO handler i bunn og grunn om å være synlig foran konkurrentene dine i søkeresultatene når potensielle kunder søker etter produkter eller tjenester du tilbyr. En god start er å utføre en konkurrentanalyse for å identifisere hva andre aktører gjør bedre og hvordan du kan lage innhold som oppleves som mer relevant for din målgruppe.

Einar og Aleksander

Gjør en grundig søkeordsanalyse

For å lage innhold som treffer målgruppen, er det viktig å vite hvilke søkeord de faktisk bruker. Dette kan du finne ved å gjøre en søkeordsanalyse. Det enkleste er å bruke Google selv og se hvilke forslag som dukker opp når du begynner å skrive et søk. For mer omfattende analyser kan du benytte verktøy som Google Keyword Planner. Sørg for at du bruker de samme ordene som målgruppen din søker etter, ikke bare bransjespesifikke termer som kanskje er mindre forståelige for dem.

Bruk søkeordene riktig

Når du har funnet de riktige søkeordene, er det viktig å bruke dem strategisk i innholdet ditt. Plasser nøkkelord i overskrifter, underoverskrifter, metabeskrivelser og brødteksten, men unngå overdrivelse. Google verdsetter relevant og naturlig innhold, og for mye gjentakelse kan oppfattes som «keyword stuffing» – noe som kan straffe deg i søkemotorene. Husk å bruke søkeord på en måte som oppleves naturlig for leseren.

Lag engasjerende innhold som svarer på kundens spørsmål

En effektiv måte å skape godt innhold på er å besvare spørsmål som kundene dine stiller. Bruk spørsmålet som overskrift og gi en fyldig og informativ besvarelse. Lister som «10 tips til…» eller guider fungerer ofte bra, både for å tiltrekke oppmerksomhet fra Google og på sosiale medier.

Lengde på teksten

Hvor lang skal teksten være? Generelt bør innholdet ha over 300 ord for å gi et godt grunnlag for SEO. Likevel er det viktigere å skrive for leseren enn for Google. Skap innhold som engasjerer, og som holder på leserens oppmerksomhet – det er dette som i siste instans vil lede til konverteringer.

Optimalisering av bilder

Ikke glem å optimalisere bilder ved å gi dem relevante alternative tekster (alt-tekster). Bilder kan også bidra til bedre rangering i Google sitt bildesøk og kan trekke trafikk til nettsiden din.

Oppdater innholdet jevnlig

Google liker nettsider som oppdateres jevnlig. En oppdatert nettside signaliserer at den er relevant og verdt å vise frem i søkeresultatene. Lag en publiseringsplan og hold den. Jevnlig publisering av godt innhold fungerer som «penger i banken» i forhold til SEO, og hver artikkel du lager kan også deles i sosiale medier for ytterligere synlighet.

Vi kan hjelpe deg

Ønsker du hjelp til å lage innhold som fungerer for Google? Ta kontakt med oss – vi kan hjelpe deg med å lage en strategi og innhold som gir resultater!

En idé på gang, eller en utfordring du vil diskutere?

Vi tar gjerne en uforpliktende prat. Ta kontakt med oss!